عوامل محافظت کننده


بر اساس گزارشی که توسط شورای ملی تحقیقات و موسسه پزشکی (2009) منتشر شد، وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده (nd) جزوه ای را منتشر کرد که عوامل محافظتی برای جوانان را به سه حوزه تقسیم می کند: فرد، خانواده، و مدرسه/جامعه.

شخصی
رشد فیزیکی مثبت
پیشرفت تحصیلی
اعتماد به نفس بالا
خودتنظیمی عاطفی
مهارت های مقابله و حل مسئله
مشارکت و ارتباطات در حداقل دو زمینه شامل مدرسه، همسالان، ورزش، اشتغال، مذهب و فرهنگ
خانواده
ساختار، محدودیت ها، قوانین، نظارت و قابلیت پیش بینی را ارائه می دهد
روابط حمایتی
انتظارات روشن از رفتارها و ارزش ها
مدرسه/جامعه
مربیان و پشتیبانی برای توسعه مهارت ها و علایق
مشارکت در مدرسه و جامعه
هنجارهای مثبت
انتظارات واضح از رفتار
ایمنی جسمی و روانی
 

عوامل حفاظتی و انعطاف پذیری

عوامل حفاظتی و انعطاف پذیر می تواند بستر منفی گرایی و بدبینی باشد. به گفته باربارا فردریکسون (2008)، اگر در طول سختی ها نتوانیم بر طرز فکر و دیدگاه خود نظارت کنیم، می تواند منجر به یک مارپیچ رو به پایین شود که می تواند زندگی را از ما تخلیه کند.

واژه تاب آوری به عملکرد سالم در پی شرایط نامطلوب اشاره دارد. اصطلاح دیگری که برای توصیف تاب آوری استفاده می شود بازگشت به عقب است. لوپز و همکاران (2019، ص 108) تاب‌آوری را به‌عنوان دسته‌ای از پدیده‌ها توصیف می‌کنند که با الگوهای سازگاری مثبت در زمینه ناملایمات یا خطرات قابل توجه مشخص می‌شوند.

هامبی و همکاران (2017) بیان می کند که تاب آوری شامل سه مولفه است: ناملایمات یا برخی رویدادهای آسیب زا یا استرس زا، عملکرد سالم پس از ناملایمات، و مکانیسم هایی که فرد را قادر می سازد تا از ناملایمات اجتناب کند یا بهبود یابد.

مکانیسم ها شامل عوامل محافظتی است. مطالعه تاب‌آوری، محققان را به برچسب‌گذاری عواملی که عملکرد مولد را پس از ناملایمات ارتقا می‌دهند، سوق داد.

یکی از عوامل حفاظتی تنظیمی که توسط هامبی و همکاران ذکر شده است آگاهی عاطفی است. متخصصان در زمینه تاب آوری این عامل محافظ را توضیح می دهند و در مورد اینکه چگونه احساسات مختلف به تاب آوری کمک می کنند، بحث می کنند.

تاب آوری و احساسات مثبت

مثبت بودن
فردریکسون (2008) معتقد است که انسان‌ها می‌توانند کاملاً انعطاف‌پذیر باشند و تاب‌آوری در واقع حق اصلی ماست. تحقیقات او با دانشجویان قبل و بعد از حملات 11 سپتامبر این را نشان داد.

دانش‌آموزان دارای سبک‌های شخصیتی تاب‌آور قبل از حملات، نشانه‌های کمتری از افسردگی بالینی نشان دادند، به نوعی از نظر روان‌شناختی قوی‌تر شدند و پس از حملات خوش‌بین‌تر، آرام‌تر و رضایت‌بخش‌تر شدند.

کنجکاوی
به گفته لوسی هون (2017)، جستجوی پاسخ پس از ناملایمات می تواند منجر به تحقیقات کنجکاو در مورد خود حادثه و پردازش عاطفی متعاقب آن شود.

افراد ممکن است با درک اینکه این روند طبیعی است و تنها نیستند، آسایش و آرامش پیدا کنند.

هیبت
به گفته  هون، تجربیاتی مانند غروب باشکوه خورشید یا تغییر برگ‌ها در پاییز لحظاتی پر از هیبت را به همراه دارد و به ما یادآوری می‌کند که بخشی از یک جهان عظیم و شگفت‌انگیز هستیم، بسیار بزرگ‌تر از مشکلاتی که در آن لحظه تجربه می‌کنیم.

دیگر احساسات مثبت مورد بحث هاون شامل غرور، امید، الهام، سپاسگزاری، آرامش، شوخ طبعی و عشق است.


مشخصات این پروپوزال:
عنوان پروپوزال: طراحی مدل تحلیلی عوامل محافظت کننده و مخاطره آمیز (با توجه به عوامل مرتبط با خانواده، مدرسه، باورهای دینی و فرهنگ) در نگرش به مصرف مواد مخدر در دانش آموزان
موارد قابل استفاده از این پروپوزال: آموزش پروپوزال نویسی – برای درس روش تحقیق و سمینار و کلیه امور پژوهشی مرتبط
شامل همه قسمت های یک پروپوزال استاندارد: مقدمه – بیان مسئله – اهمیت و ضرورت – پیشینه – اهداف جزئی و کلی – فرضیه ها - تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها – روش - جامعه، نمونه و روش نمونه گیری – ملاک ورود و خروج – ابزار - روش اجرا - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات - منابع فارسی و انگلیسی
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحه : 32 صفحه


کد فایل : 40003



ما می توانیم جدیدترین و بهترین موضوعات پایان نامه و پروپوزال و مقاله را درباره مبحث بالا برایتان طراحی کنیم.

تماس با ما:

پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه روانشناسی و مشاوره و انجام حرفه ای پروپوزال :

  09011853901

satreaval12@gmail.com


گفتگوی مستقیم با ما در تلگرام

دانلود رایگان کتاب بانک موضوع پایان نامه و پروپوزال در کانال تلگرام


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید


خرید و دانلود فایل پروپوزال (این پروپوزال کاملا جدید است و تاکنون جایی عرضه نشده است و تا ده روز اینده از سایت حذف می شود تا در جستجوها نشان داده نشود)

قیمت : 49000 تومان

کد فایل را یادداشت کنید


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید