کودکانی که درک واجی ضعیفی دارند، ممکن است متوجه نشوند که با تغییر تنها یک حرف در کلمات تقریبا مشابه، كلمه تغییر می یابد؛ مثلا در واژهی ‘cat' (گربه) اگر حرف اول را با حرف h جایگزین کنیم آنها تغییر کلمه و تبدیل شدن به واژهی hat' (كلاه) را درک نخواهند کرد.

c مانند ابتدای کلمه cat (سی) خوانده نمی شود؛ بلکه والدین می توانند در خانه به کودکان آموزش دهند که هر حرف چه صدایی دارد. برای مثال می توانند بگویند که حرف (کت) تلفظ می گردد و حرف k به همان شکل (کا) تلفظ می شود.

همچنین می توانید حذف واج ها را با استفاده از کارت های کلمه ای تصویر دار به کودک آموزش دهید. برای مثال ممکن است دو کارت با دو واژه mice (موشها) و ice ریخ داشته باشیم. سپس می توانید از کودک بپرسید که اگر حرف m را از ابتدای کلمه mice حذف کنیم چه چیزی باقی می ماند؟ این کارت ها می توانند جهت پیشرفت در یادگیری مؤثر باشند.

تکنیک بعد تشخيص واجی است. می توانید یک واج نظير «ت» را بیان کنید و شش کلمهی همراه با تصویر را به او نشان دهید. سپس فرزند شما باید تصویری را انتخاب کند که با حرف «ت» آغاز می شود. تمایز واجی به کودک کمک می کند تا به درستی به آواها گوش فرا دهد.

در همین زمان تصاویر دو کلمه با صداهای تقریبا مشابه مانند 'cat' (گربه) و 'hat (کلاه) را به او نشان دهید. سپس یکی از کلمات را بگویید و از کودک بخواهید تصویر درست را انتخاب کند.

والدین می توانند بازی هایی با کلمات نظیر بازی «من با چشمان خودم دیدم که...۱۶۵» (در این بازی فرد شیئی را در محیط در نظر می گیرد؛ ولی انتخاب خود را برملا نمی سازد، فقط حرف اول آن را می گوید سپس کودک باید تشخیص دهد که نام شیء موردنظر چیست)، انجام دهند تا بر حروف آغازین کلمات تأکید کنند یا با کلمات هم قافیه بازی کنند؛ مانند اینکه بپرسیم چند کلمه با واژهی fox (روباه) هم قافیه است.


ما می توانیم جدیدترین و بهترین موضوعات پایان نامه و پروپوزال و مقاله را درباره مبحث بالا برایتان طراحی کنیم.

تماس با ما:

پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه روانشناسی و مشاوره و انجام حرفه ای پروپوزال :

  09011853901

satreaval12@gmail.com


گفتگوی مستقیم با ما در تلگرام

دانلود رایگان کتاب بانک موضوع پایان نامه و پروپوزال در کانال تلگرام


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید