روش انجام مصاحبه بالینی در روانشناسی

چنانچه موضوعی به خوبی برایتان روشن نیست با ابهامی وجود دارد، کاوش بیشتری انجام دهید؛ اما واضح است که بایستی از بازرسی به سبک حقوقی - دادگاهی آن شديدة خودداری نمود برای آنکه یک مصاحبه گر کیفی باشید، بایستی با نگرش اصیل علاقه مندی و شور به یادگیری از دیگران وارد فضای مصاحبه شوید. روایت فرد را بشنوید و با بردباری و روی خوش به آنها گوش فرا دهید.

جان استراوس (۱۹۸۷) پژوهشگر پر آوازه حوزه اسکیزوفرنی، پس از ۳۰ سال پژوهش کیفی به این نکته رسید که در خصوص ماهیت اسکیزوفرنی بسیار کم آموخته است. او احساس می کرد که زمانی واقعا آموختن را شروع کرده است که تصمیم گرفت به آنچه بیماران در خصوص تجاریشان می گویند به طور فعال گوش فرا دهد.

مهارتهای روان شناختی مصاحبه گر همانند «همدلی» و «فهم بالینی در اینجا امتیاز بزرگی محسوب می شود. با وجود این تمایز روشنی بین مصاحبه های درمانی و مصاحبه های پژوهشی وجود دارد که باید به خاطر سپرد.

تقریبا در تمام روی آوردهای درمانی، مداخله را در فرایند مصاحبه به نوعی وارد می سازند که این عمل در مصاحبه کیفی برای پژوهش نامناسب است؛ برای مثال، مصاحبه کیفی به شیوه شناختی- رفتاری کاری نادرست است، چرا که این روی آورد، همانند اکثر درمانهای دیگر، در نهایت به دنبال تغییر افکار و تجارب فرد است و نه به دنبال شناسایی و ریشه یابی آنها. حتی روی آورد مراجع محوری نیز تأکید بسیاری بر تعبیر و توضیح و باز سازی جمله مراجع دارد که خود این می تواند به آسانی عبارات و واژگان خاصی را در دهان مراجع قرار دهد که مال خود او نیست.

شاید بهترین تمثيل بالینی بخش پرس و جو در آزمونهای فرافکن» باشد (مثلا چه چیزی در کارت بود که باعث شد شما درباره خوکی که پرواز می کند فکر کنید؟) هرچند که این شیوه پرسش بیشتر به الگوی ستی بی طرفانه شبیه است. و چنانچه ممکن باشد، تمامی مصاحبه بایستی ضبط شود، چرا که اگر بخواهید به طور کامل و دقیق متن مصاحبه را یادداشت نمایید، علاوه بر وقت گیری زیاد و احتمال پرت شدن حواس مراجع، عمل نوشتن جریان مصاحبه را نیز دچار وقفه می سازد.

بنابراین برای اجرای مناسب و دقیق مصاحبه یادداشت برداری بایستی بسیار جزئی و حداقل باشد (مثلا یادداشت کردن عناوین و نکات مهمی که لازم است بعد پیگیری شود و بررسیهای بیشتری روی آن انجام گیرد). با وجود این چنانچه مجبور بودید که مصاحبه را به هر دلیلی بدون ضبط کردن انجام دهید، آنگاه لازم است که به صورت دقیق و کلمه به کلمه یادداشت نموده و گفته های صریح پاسخگر را داخل گیومه ، قرار دهید.

همچنان که در فصل دوم گفته شد، بهتر است که یک دفترچه یادداشت مخصو ص تهیه نموده، در پایان هر مصاحبه (که بایستی در برگه های جداگانه ثبت شوند و نه در این دفترچه احساس و نظر خودتان را نسبت به هر مصاحبه یادداشت نمایید. مهارتهای لازم برای انجام مصاحبه کیفی اگر کسی برای درک و یادگیری در خصوص مردم از طریق مصاحبه، انگیزه داشته باشد، آنگاه فراگیری تعدادی مهارت تکنیکی در جمع آوری اطلاعات و اگوش دادنا سودمند خواهد بود.

یکی از راههای مناسب توصیف این مهارتها اشبوههای واکنش " نامیده می شود (گودمن و دولی، ۱۹۷۶). شیوه های واکنش به معنی الگوهای اصلی رفتار کلامی با واکنشهای غیر کلامی مصاحبه گر است. این موضوع می تواند به سه موضوع فرعی تر تقسیم شود


ما می توانیم جدیدترین و بهترین موضوعات پایان نامه و پروپوزال و مقاله را درباره مبحث بالا برایتان طراحی کنیم.

تماس با ما:

پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه روانشناسی و مشاوره و انجام حرفه ای پروپوزال :

  09011853901

satreaval12@gmail.com


گفتگوی مستقیم با ما در تلگرام

دانلود رایگان کتاب بانک موضوع پایان نامه و پروپوزال در کانال تلگرام


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید