تحقیقات اخیر نشان می دهند کودکانی که ویژگی های استثنایی دوگانه دارند، مشکلات بیشتری را در زمینه مسائل اجتماعی، ارتباطی و سازگاری تجربه خواهند کرد. کودکان با ویژگی های استثنایی دوگانه، آن دسته کودکانی هستند که از یک طرف دارای توانایی هوشی و ذهنی بالایی هستند، به عبارتی تیزهوش و سرآمد هستند و از سوی دیگر دارای برخی نقایص رفتاری، عاطفی، شناختی و..(مثلا؛ ناتوانی یادگیری، یا اختلال نقص توجه بیش فعالی و..) نیز هستند. (هیل و همکاران، ۲۰۱۳)

در ادامه به دو نمونه از مشکلات کودکان تيزهوش پرداخته می شود.

تیزهوشی و ناتواناییهای یادگیری (LD): بر مبنای شواهد مستند از بررسی های مختلف، برخی کودکان تیزهوش دچار ناتوانایی های یادگیری (کلامی غیر کلامی هستند، این تیپ کودکان تیزهوش، معمولا در یک یا چند زمینه توانایی استثنایی و فوق العاده ای دارند در حالیکه در زمینه یادگیری مشکل دارند. مشکل یادگیری کودکان تیزهوش، احتمالا ناشی از نقص پردازش اطلاعات در آنها باشد مشکلی که در دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بیشتر دیده می شود (سيمرود کليکمن، ۲۰۰۷). اگرچه کودکان با ویژگی استثنایی دوگانه (از یکطرف تیز هوش هستند و از سوی دیگر اختلال یادگیری دارند، با توجه به توانایی هوشی بالایی که دارند، نقص یا مشکل آنها را در یادگیری تا حدودی جبران کند اما موفقیت این کودکان به طور قابل توجهی پایین تر از حد انتظار خواهد بود و گاهی حتی ممکن است که هوش استثنایی و فوق العاده آنها باعث شود که ناتوانی آنها در یادگیری به چشم نیاید(لا فرانس، ۲۰۰۳). مشکل دیگری که احتمالا متوجه کودکان تیز هوش با اختلال یادگیری می شود این است که معلمان در برخورد با این کودکان با مشکلات بیشتری روبرو هستند. 

کودکان تيزهوش با اختلال یادگیری، همانطور که در خواندن، نوشتن و یا حساب کردن مشکل دارند، در ابراز احساسات، اظهار عقاید و یافتن زمینه های مورد علاقه نیز ناهماهنگ هستند و این احتمال وجود دارد که مشکلات قابل توجهی را در زمینه سازگاری و کنار آمدن با موقعیت ها را تجربه کنند (سیلورمن، ۲۰۰۲). به علاوه آنها ممکن است قادر به حل مسائل بسیار پیچیده باشند، اما از انجام تکالیف ساده تری مثل؛ خواندن کلمات ساده، هجی کردن و یا حساب کردن عاجز باشند. همچنین براساس یافته های مختلف گزارش شده است که کودکان تیزهوش با ناتوانی های یادگیری از لحاظ عاطفی- اجتماعی نیز مشکلات زیادی دارند که از جمله مشکلات می توان به خود پنداره بسیار پایین، خویشتن رضامندی ضعیف، خود کار آمد پنداری ضعیف، نوسان خلق و خو، اضطراب و تحمل شکست پایین اشاره نمود(دالی، ۲۰۰۰).

والدرون و همکاران (۱۹۸۷)، در تحقیقی مقایسه ای دو گروه از کودکان تیزهوش با سطح پیشرفت متوسط و کودکان عادی با سطح پیشرفت متوسط را مورد بررسی قرار دادند؛ نتایج حاکی از این بود که کودکان تيزهوش با ناتوانی های یادگیری در مقایسه با گروه دوم، اضطراب شدیدتر و اعتماد به نفس پایین تری داشتند. مینر (۱۹۹۰)، پس از مصاحبه با معلمان مدرسه این معلمان شامل معلمان کودکان تیزهوش هم می شود) دریافت که آنها طبق تصور قبلی خود براین باورند که کودکان با ناتوانی های یادگیری حتی با داشتن نمرات بالا در آزمون های استاندارد هم، در برنامه آموزشی کودکان تيزهوش قرار نمی گیرند. این معلمان به جای توجه به خلاقیت و استعداد این کودکان، بیشتر بر ناتوانی آنها (خواندن، هجی کردن، نوشتن) تمرکز می کردند. علاوه بر این، تحقیق نشان میدهد که معلمان مایل اند کودکان با ناتوانی های یادگیری که در برنامه آموزشی کودکان تيزهوش شرکت می کنند، موقعیت اجتماعی، اقتصادی خوبی داشته باشند نه اینکه از طبقه متوسط و یا پایین اجتماعی اقتصادی باشند.

برخلاف تصور قبلی معلمان که قبلا ذکر شد، النچاک و ریز (۲۰۰۲)، پس از بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه، اظهار کردند که کودکان تیزهوش با ناتوانی های یادگیری، احتمالا بر تلاش خود برای رشد علایق شخصی خود پافشاری کنند و یا امکان دارد این کودکان، خود پنداره تحصیلی ضعیفی داشته باشند. گاردینیک و مک دونالد ۲۰۰۵) [۱۵۰)، معتقدند کودکانی که حمایت لازم را از خانواده و مدرسه دریافت می کنند و هر دو ویژگی استثنایی در آنها تشخیص داده می شود، دارای انعطاف پذیری و سازگاری مفیدی هستند. آنها همچنین می افزایند که کودکان بدون دریافت این حمایت در معرض افت تحصیلی و افسردگی و اضطراب خواهند بود. کودکان و بزرگسالان تیزهوش با ناتوانی های یادگیری که موفق هستند، معلوم شده است که افرادی فعال بوده و برنامه های آموزشی مناسبی را دریافت کرده اند و همچنین قادرند که خود را با شرایط مختلف زندگی، انطباق دهند.


موضوع این پروپوزال : کودکان تیزهوش

توجه توجه : (به دلیل سوء استفاده سایت های زرد و نامعتبر از عنوان پروپوزال های جدید ما در سایت سطر اول، نمایش عنوان کامل پروپوزال تنها پس از خرید کامل فایل پروپوزال امکان پذیر است.)

فرمت پروپوزال : پروپوزال با فرمت WORD و قابل ویرایش

کد محصول : 39713




ما می توانیم جدیدترین و بهترین موضوعات پایان نامه و پروپوزال و مقاله را درباره مبحث بالا برایتان طراحی کنیم.

تماس با ما:

پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه روانشناسی و مشاوره و انجام حرفه ای پروپوزال :

  09011853901

satreaval12@gmail.com


گفتگوی مستقیم با ما در تلگرام

دانلود رایگان کتاب بانک موضوع پایان نامه و پروپوزال در کانال تلگرام


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید