هر چند ممکن است هدف اولیه از تهیه یک طرح پژوهشی نوشتن پایان نامه تحصیلی یا گزارش برای ارزیابی یک فعالیت پژوهشی باشد، اقدام به انتشار در مجلات تخصصی و نیمه تخصصی میدان عمل یافته ها را گسترش داده، از تکرار مجدد پژوهشهای مشابه جلو گیری می کند.

گزارش اوليه پژوهش اغلب به خودی خود اهمیت چندانی ندارد جز دریافت نمره برای چند واحد تحصیلی و اغلب این گونه پژوهشها در کتابخانه ها بایگانی می شود تا شاید دانشجوی دیگری به سراغ آنها برود.

اما چاپ و انتشار (هر چند مختصر) یافته ها در نشریات مربوط از مرگ زودهنگام یافته ها جلو گیری کرده، آنها را به قلمرو متون پژوهش یا پیشینه علمی، که همواره پویا و زنده است، پیوند می دهد و به پژوهشگران بعدی نیز کمک شایانی می نماید. : چنانچه پژوهش به لحاظ ساختاری یا روش شناختی مشکلاتی دارد که نشریات تخصصی از چاپ آن امتناع می کنند، می توان از نشریات نیمه تخصصی یا نشریات آموزشی استفاده نمود. نشریات پژوهشی - آموزشی، که غالبا به وسیله دانشکده های مختلف منتشر می شوند، عرصه بسیار مفیدی برای چاپ این گونه مقالات است. در زمینه روانشناسی و علوم تربیتی می توان به نشریات زیر مراجعه نمود:

فرایند انتخاب نشریه و ارسال مقاله :

1. نشریه ای را که قصد دارید مقاله تان را در آن چاپ کنید، شناسایی کنید. 

نشریات مختلف، درخواستهای مختلفی دارند؛ هم به لحاظ محتوا و هم سبک نگارش.

در بخش مربوط به ارسال مقالات هر نشریه، چهارچوب کلی مقالات ارسالی و اینکه چه مطالبی در کجا و به چه صورت بایستی ارائه شوند، به طور مبسوط توضیح داده شده است که باید آنها را بر طبق درخواستهای نشریه آماده نمایید. 

۲. معمولا در روی جلد و یا پشت جلد نشریات بخشی وجود دارد که عناوین و نوع مقالات منتشره را توصیف می کند.

با مراجعه به این بخش می توان دید که آیا مقاله شما برای این نشریه مناسب است یا خیر.

3. اصل مقاله را با تعدادی کپی از مقاله (معمولا برخی نشریات بین ۲ تا ۳ کپی برای داوران درخواست می کنند، برای ویراستار یا مسئول مقالات نشریه ارسال کنید.

معمول بر این است که پس از حدود ۳ هفته نامه ای مبنی بر دریافت مقاله از سوی نشریه دریافت می نمایید.

4. اگر مقاله در راستای کار نشریه نباشد، توسط ویراستار یا سردبیر به شما برگردانده خواهد شد.

در غیر این صورت، مقاله از سوی سردبیر برای داوری به چند داور فرستاده می شود.

از داوران می خواهند که ظرف یک ماه مقاله را بر گردانند؛ اما گاهی بیش از اینها طول می کشد.

بر اساس نظر داوران، سردبیر یکی از تصمیمات زیر را خواهد گرفت:

الف) مقاله بلافاصله پذیرفته میشود؛

ب) مقاله پذیرفته می شود به شرط اصلاح و رفع اشکالات خاصی که داوران وارد نموده اند؛

ج) مقاله نیاز به بازنویسی و ارسال مجدد دارد؛

د) مقاله برای چاپ پذیرفته نمی شود.

میزان رد مقالات در نشریات معروف بسیار زیاد است؛ مثلا در سال ۱۹۹۲ نشریه روان شناسی مشاوره و نشریه روان شناسی بالینی و مشاوره هر دو ۷۳ درصد مقالات وارده را رد نمودند که یکی از دلایل مهم آن ارسال مقالات زیاد به آنان است.

بنابراین در صورت رد شدن مقاله تان در یک نشریه دلسرد نشده، برای نشریات دیگر اقدام نمایید. 

۵. سردبیر طی نامه ای تصمیم خود را در خصوص مقاله همراه با یک کپی از نظر داوران به شما اعلام می کند. سپس شما می توانید در خصوص چگونگی اصلاح و رفع اشکالات طبق نظر داوران و سردبیر اقدام نمایید.

اغلب پیش می آید که داوریهای نادرستی در خصوص برخی مقالات صورت می گیرد که برخی از آنها ناشی از عدم فهم درست داور از موضوع یا روش شناسی مقاله است.

از این رو همچنان که فیسک و فوگ (۱۹۹۰) اشاره نموده اند، چون اظهار نظرها بعضا دلبخواهی و سلیقه ای انجام می گیرد، از این رو داوران همیشه با هم توافق ندارند.

حتی اگر داوریهای بسیار نامطلوبی در خصوص مقاله شما انجام گرفت، هرگز تسلیم و دلسرد نشوید و برای نشریات دیگر اقدام نمایید؛ معمولا داوران نشریات از یکدیگر متفاوت و مستقل هستند.

لذت به رسمیت شناخته شدن مقاله و چاپ آن، زحمات طولانی مدت و رنج کار را جبران خواهد نمود.

به یاد داشته باشید که وقتی پژوهش پایان یافت، دیگر به شما تعلق ندارد و بایستی در منافع آن با دیگران شریک شوید.

از این رو برای حفظ منافع عمومی و صرفه جویی در بودجه کشور، مسئولیت دارید که یافته هایتان را به هر نحوی منتشر ساخته، در اختیار دیگران قرار دهید.

موضوعات مربوط به نام مؤلفان

چنانچه پژوهش به صورت تیمی انجام گرفته است، نام مؤلفان به ترتیب میزان مشارکتشان در طرح بایستی در مقاله یا گزارش پژوهش آورده شود.

چنانچه پژوهش یک رساله تحصیلی است، بایستی ابتدا نام دانشجو و سپس نام استاد راهنما با حروف ریز تر ذکر شود.

در مقاله ترتیب نام مؤلفان بستگی به میزان مشارکت آنان دارد؛ مثلا اگر در مقاله ای مربوط به یک پایان نامه تحصیلی مشارکت استاد راهنما بیشتر از دانشجوست، مثلا مشارکت اصلی در تدوین مقاله با طرح اصلی پژوهش با استاد راهنما بوده است، نام استاد راهنما می تواند به عنوان مؤلف اول ذکر شود، در غیر این صورت بایستی نام صاحب اثر اول ذکر شده و سپس نام استاد راهنما بیاید.

فقط نام کسانی می تواند به عنوان مؤلف ذکر شود که در تدوین، طرح و اجرای پژوهش نقش داشته اند.

نام کسانی که به نوعی کمک کرده اند، مثل پزشکی که اجازه داده تا از بیماران مطب او مصاحبه با تست انجام گیرد، بایستی در صفحه قدردانی و تشکر ذکر شود و نه به عنوان مؤلف؛ بنابراین ترتیب نام مؤلفان در مقاله بایستی منعکس کننده ارزش مشارکت هر فرد باشد.


ما می توانیم جدیدترین و بهترین موضوعات پایان نامه و پروپوزال و مقاله را درباره مبحث بالا برایتان طراحی کنیم.

تماس با ما:

پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه روانشناسی و مشاوره و انجام حرفه ای پروپوزال :

  09011853901

satreaval12@gmail.com


گفتگوی مستقیم با ما در تلگرام

دانلود رایگان کتاب بانک موضوع پایان نامه و پروپوزال در کانال تلگرام


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید