ارائه اطلاعات شغلی به خصوص اگر در حجمی وسیع و بدون آگاهی از توانایی های فردی مراجع صورت گیرد او را دچار سردرگمی خواهد کرد. کمک به مراجع در شناخت توانایی ها و علایق خود وظیفه دیگر مشاور است. شناخت ویژگی های فردی مراجع از طریق روش های متفاوت از جمله اجرای آزمون های هویتی، استعدادی و رغبت سنج صورت می پذیرد (خدایاری فرد، ۱۳۸۱).

از این رو مشاورین باید با انواع این آزمونها آشنا بود، و از نحوه اجرا، نمره گذاری و تعبیر و تفسیر آن اطلاع داشته باشند. یکی از مهم ترین این آزمون ها انواع رغبت سنج ها هستند که در مشاوره شعلی کاربرد بسیاری دارند. با استفاده از این آزمون ها می توان اطلاعات مفیدی در خصوص رغبتها، علایق و تمایلات به دست آورد. البته نباید از نظر دور داشت که رغبت و تمایلات انسانی در مراحل مختلف زندگی تغییر می کنند.

عوامل متعددی در این تغییر دخیل اند. تجربیات و وقایع روز یکی از مهمترین این عوامل است. به عنوان مثال حتی مطالعهی اتفاقی یک کتاب می تواند جهت فکری فرد را تغییر داده و بر علاقه او تأثیر گذارد. به همین دلیل مشاور مراجع را از قطعی و همیشگی نبودن نتایج و نسبی بودن یافته ها آگاه می سازد.

در بعضی از این آزمونها سؤالاتی مانند این که تمایل دارید به چه شغلی مشغول شوید؟ کدام دسته از مشاغل را بیشتر میپسندید؟ داشتن چه امکانات کاری را پیشنهاد می کنید؟ میزان حقوق و دستمزد مطلوب را تا چه حد تخمین می زنید؟ مطرح می شود. البته گاه ترجیحات و علایق شغلی مراجعین به ویژه مراجعین کم سن و سال یا مشغول به تحصیل مبهم بوده و با واقعیتها و توانایی های آنان هماهنگ نیست اما مشاور با استفاده از مصاحبه، اجرای آزمون و جلسات پرسش و پاسخ می تواند به تدریج علاقه مراجع را جهت دار ساخته و بر میزان هماهنگی آنها با واقعیت بیفزاید.


ما می توانیم جدیدترین و بهترین موضوعات پایان نامه و پروپوزال و مقاله را درباره مبحث بالا برایتان طراحی کنیم.

تماس با ما:

پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه روانشناسی و مشاوره و انجام حرفه ای پروپوزال :

  09011853901

satreaval12@gmail.com


گفتگوی مستقیم با ما در تلگرام

دانلود رایگان کتاب بانک موضوع پایان نامه و پروپوزال در کانال تلگرام


هزاران پروپوزال جدید اینجاست ... کلیک کنید